تماس جهت مشاوره :
رژیم غذایی و سبک زندگی

فواید ویتامین C برای بدنسازی

همه چیز در مورد ویتامین ث و بدنسازی

اگه شما هم یک ورزشکار هستید قطعا به این موضوع رسیده اید که ورزش یک برنامه نیست بلکه یک سبک زندگی است.وقتی ورزشکار میشوید کم کم سبک زندگی شما تغییر میکند و به سمت سالم زیستن میرود.این سبک زندگی از نوع تغذیه،میزان و زمان استراحت گرفته تا نحوه فعالیت روزانه و بسیاری موارد دیگر را شامل میشود.

در سبد تغذیه ای یک ورزشکار ویتامین ها جایگاه دائمی و ویژه ای دارند.اگر قرار است یک ویتامین را در بطور همیشگی مصرف کنید آن ویتامین C میباشد.

ویتامین C چیست؟

ویتامین C (که به اسید اسکوربیک یا آل اسکوربات نیز معروف است) یک ویتامین ضروری برای بدن میباشد که از بی خطر ترین و مهمترین ویتامین هایی است که می توانید به صورت روزانه مصرف کنید.بهترین ویتامین در درمان سرماخوردگی ویتامین C است. ویتامین C ، برای رشد و نمو طبیعی، قطعا ضروری است. از آنجا که ویتامین C، محلول در آب است، مقدار اضافی آن که مورد استفاده بدن قرار نمی گیرد، در عرض ۲۴ ساعت از طریق ادرار از بدن خارج می شود.

فواید ویتامین C

ویتامین C، برای رشد و ترمیم بافت ها در تمام بخش های بدن، ضروری است. ویتامین C برای تشکیل کلاژن، پروتئینی که برای ساخت پوست، بافت اسکار(همانند پوست سالم بوده فقط بافتش مرتب در حال ‏عوض شدن می باشد)، تاندون ها، رباط ها و رگ های خونی استفاده می شود ، به کار می رود. همچنین برای بهبود زخم ها و برای ترمیم و حفظ غضروف ها، استخوان ها و دندان ضروری است. همچنین ویتامین C با تقویت دیواره های شریان ها به فشار خون کمک می کند. همچنین می تواند از آسیب سلولی ناشی از افزایش سن جلوگیری کرده و همچنین به کاهش استرس کمک می کند.

حتما بخوانید  رژیم غذایی بدون کربوهیدرات برای چربی سوزی

ویتامین سی به سوخت و ساز پروتئین (فرایندهایی بیوشیمیایی که موظف به سنتز پروتئین و آمینو اسیدها هستند) کمک می‌کند. بنابراین، جدا از اینکه موجب فراهم آمدن پروتئین‌های ضروری برای بدن می‌شود، جلوی سنتز پروتئین‌های خاصی که مسبب عفونت یا التهاب می‌شوند را نیز می‌گیرد. ویتامین C برای ورزشکاران مرد با کمک به نسبت پایین تر کورتیزول به تستوسترون، سطوح تستوسترون را بالا نگه خواهد داشت. این کار به بدن شما کمک خواهد کرد که عملکردی که به صورت روزانه برای تمرین نیاز دارید را در سطح بالا حفظ کنید.

همه به ویتامین C نیاز دارند، شما خواه یک ورزشکار حرفه ای باشید که سخت تمرین می کنید یا یک فرد معمولی که فقط برای خوش اندام شدن تلاش می کند، به ویتامین C نیاز دارید. ویتامین C می تواند از سیستم ایمنی بدن محافظت کرده و به بدنسازان کمک کند که بعد از تمرین شدید، ریکاوری خوبی داشته باشند.

سایر مزایای ویتامین C

ویتامین C، یک آنتی اکسیدان نیز می باشد. آنتی اکسیدان ها، مواد مغذی هستند که از برخی آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد (محصولات جانبی که در نتیجه تبدیل غذا به انرژی توسط بدن ما تولید می شوند) جلوگیری می کنند. همچنین ممکن است آنتی اکسیدان ها به کاهش آسیب های سلولی ناشی از مواد شیمیایی سمی و آلاینده ها مانند دود سیگار به بدن کمک کنند.

  • ویتامین C به بهبود جذب گوارشی کمک می کند
  • ویتامین C به ترمیم و بازسازی بافت ها کمک می کند
  • در برابر بیماری های قلبی محافظت می کند
  • به جذب آهن کمک میکند
  •  از تخریب پوست جلوگیری میکند
  • باعث کاهش کلسترول LDL (“کلسترول  بد”) و تری گلیسیرید میشود
  • ویتامین C بجهت مبارزه با رادیکال های آزاد در برابر انواع سرطان ها محافظت میکند
  • به خنثی کردن اثرات نیتریت ها (نگهدارنده های موجود در برخی مواد غذایی بسته بندی شده که ممکن است خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را افزایش دهد) کمک می کند
  • ویتامین C می تواند مدت زمان و علائم سرماخوردگی را کاهش دهد
  •   از بوجود آمدن آب مروارید جلوگیری  میکند
  • عملکرد ایمنی بدن را تقویت میکند
حتما بخوانید  کورتیزل و راههای مقابله با این هورمون مخرب

فواید مصرف ویتامین C برای بانوان

ویتامین C در مورد زنان، نه تنها به محافظت از پارگی مویرگ ها که باعث جریان خون زیاد برای خانم های مبتلا به آندومتریوز در طول دوران قاعدگی می شود، کمک می کند، بلکه از لخته شدن خون ناشی از کاهش پروترومبین (PT)، ترومبین و غلظت ترومبوآمبولیک کیناز در بدن جلوگیری می کند.

ممکن است به عملکردهای بدن بانوان در مبارزه با انواع بیماری ها از جمله آندومتریوز نیز کمک کند. همچنین مصرف ویتامین C به نفع خانم هاست ، زیرا به تقویت عملکرد کبد برای متعادل کردن سطح استروژن در طول چرخه قاعدگی کمک می کند. اگر باردار هستید یا به کودکتان شیر می دهید، باید نسبت به خانم های دیگر، ویتامین C بیشتری مصرف کنید.

منابع اصلی و سرشار از ویتامین C

طالبی، پرتقال، بروکلی، کلم قرمز، فلفل سبز، فلفل قرمز، کیوی، گوجه فرنگی، توت فرنگی، تمشک، آناناس، زغال اخته، قره قاط، پاپایا، انبه، هندوانه، گل کلم، جوانه‌های بروکسل. اگرچه احتمال مصرف بیش از حد ویتامین C بسیار کم است (چون این ویتامین ، محلول در آب است)، اما مراقب باشید تا بیش از حد مصرف نکنید.

نکات مهم در مورد مصرف ویتامین C

اینکه چه مقدار ویتامین بیش از حد است، به شخص مصرف کننده بستگی دارد. یکی از کارهایی که نباید انجام دهید، مصرف ویتامین C با معده خالی است. این کار می تواند منجر به سوء هاضمه شود. همچنین مقدار زیادی ویتامین C را به یکباره نخورید. مصرف دوز بسیار زیاد ویتامین C به یکباره می تواند باعث اسهال، اختلال خواب و تهوع شود. در هر بار بیش از ۱۰۰۰ میلی گرم ویتامین C مصرف نکنید.

حتما بخوانید  فواید هندوانه در بدنسازی

زمان و نحوه مصرف ویتامین C

بهترین زمان و نحوه مصرف ویتامین C برای بدنسازان بدین گونه میباشد که ویتامین C را بصورت قرص جوشان در ظرف آبی که همیشه در باشگاه کنارتان است بندازید و پر از آب کنید و حین تمرین کم کم بنوشید.ویتامین C را باید معمولا با آب فراوان مصرف کرد تا از رسوب آب در کلیه جلوگیری کرد.

علائم کمبود ویتامین C

موهای خشک و چند شاخه، ورم لثه (التهاب لثه)، خونریزی لثه ها، پوست زبر، خشک و فلس مانند، کاهش سرعت ترمیم زخم، کبود شدن پوست در اثر ضربه به آسانی، خون دماغ شدن،ضعیف شدن مینای دندان ، درد مفاصل و متورم شدن آن ها، کم خونی، کاهش توانایی برای مبارزه با عفونت، امکان افزایش وزن به دلیل آهسته شدن متابولیسم

مصرف دوزهای بالای ویتامین C (بیش از 2،000 میلی گرم در روز) ممکن است به تشکیل سنگ کلیه منجر شود

© 2019, ایران‌جسم. All rights reserved.

برچسب ها

ایران‌جسم

ایران جسم سایت و مجله ای برای ورزشکاران و بدنسازان میباشد که مطالبی با موضوعات :بدنسازی،افزایش حجم،کاهش وزن،افزایش وزن،رژیم غذایی،ورزش بانوان،ورزش تی آر ایکس،مکمل های ورزشی و دارویی و بسیاری دیگر در آن قرار دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حق کپی رایت برای ایران جسم محفوض است
بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید