تماس جهت مشاوره :
مکمل ها

مقایسه BCAA (بی سی ای ای) با آمینو

کدام بهتر است آمینو یا BCAA

BCAA جزو مکمل هایی است که حکم نقل و نبات بدنسازان را دارد و در تمام طول دوره خود بدون ترس از عوارض آن را مصرف میکنند.ترکیبات اصلی این آمینو اسید   لوسین،ایزو لوسین ، والین میباشد که شرکت های مختلف آنرا با تناسب و دز های متفاوت عرضه میکنند .در ادامه این مطلب از ایران جسم به شما درباره این مکمل توضیح بیشتری خواهیم داد.

اصل اول : تفاوت آمینو و BCAA

جدول زیر مشخصات ترکیبات تشکیل دهنده  Universal Beef Amino از یک شرکت مکمل سازی است.با دقت میتوانید ببینید که علاوه بر وجود سه امینو شاخه ای ال لوسین،ال ایزولوسین ، ال والین ترکیبات دیگری نیز مثل :

L-Arginine †† ۷,۳۰۰ mg **
L-Aspartic Acid ۶,۲۰۰ mg **
L-Alanine ۸,۸۰۰ mg **
L-Cysteine ۵۰۰ mg **
L-Glutamic Acid ۱۱,۳۰۰ mg **
L-Glycine ۲۰,۱۰۰ mg **
L-Hydroxyproline ۹,۷۰۰ mg **
L-Proline ۱۱,۱۰۰ mg **
L-Tyrosine ۹۰۰ mg **
L-Serine ۳,۴۰۰ mg **

در ساخت آمینو وجود دارند.
همگی این ها برای کمک به عضله سازی و ریکاوری عضلات بعد از تمرین نقش بیار زیادی دارند

اما اسید های شاخه ای مانند  آمینو اسید   لوسین،ایزو لوسین ، والین  بسیار با اهمیت تر هستند و استفاده این مکمل در حین تمرین میتواند تاثیر بسزایی در رشد عضلات و جلوگیری از تجزیه بافت عضلات در تمرین های سنگین داشته باشد.

یکی دیگر از تفاوت های BCAA  و آمینوها در این است که در آمینو ماده تریپتوفان نیز وجود دارد و والین که به مقدار کم در آمینو موجود میباشد.در طول ورزش,تریپتوفان به مقدار زیادی توسط مغز مصرف میشود.تریپتوفان در مغز به ۵ – هیدروکسی تریپتامین(۵ – HT)تبدیل میشود که بیشتر به عنوان سروتونین شناخته میشود.مصرف مقادیر سروتونین بیشتر در حین ورزش به مغز علامت میدهد که بدن خسته است.این امر باعث کاهش قدرت و استقامت عضله میشود.والین با تریپتوفان برای ورود به مغز رقابت میکند.و معمولا والین در این نبرد پیروز میشود.

حتما بخوانید  با این 7 کار متابولیسم بدنتان را کنترل کنید

این به این معنی است که با مصرف BCAA مقدار والین بیشتری دریافت میکنید و میزان رسیدن تریپتوفان به مغز بسیار کاهش می یابد که در نتیجه احساس خستگی نمیکنید و میتوانید تمرین را با قدرت بیشتری بدون خستگی ادامه دهید و والین نیز باعث رشد و سوخت رسانی بیشتر به عضلات میشود.

البته میزان تریپتوفان آمینو بسیار کم است و نمیتوانید به این دلیل از مصرف آمینو چشم پوشی کنید.

کدام ترکیب بهتر است ۲:۱:۱ یا ۴.۱.۱ یا ۱۰.۱.۱

معمولا در بین بدنسازان بحث میشود که کدام ترکیب بهتر است و هرکسی هم روی نظر خود پافشاری میکند که من جواب گرفته ام تو هم حتما جواب خواهی گرفت.ابتدا باید کمی درباره BCAA بدانید تا به نتایج بهتری از تصمیم گیری برسید:

BCAA در تامین انرژی و نقش زیادی دارد,ولی مطمئنن کاربرد مهم آن که بدنسازان به این علت سراغ BCAA میروند توان آن برای افزایش رشد عضله است.که البته مهمترین هدف هر بدنساز نیز میباشد..از بین سه آمینوی تشکیل دهنده BCAA ,لوسین نقش اصلی را در عضله سازی و رشد دارد.

چرا لوسین

لوسین یکی از نه اسید آمینه ضروری در بدن انسان است (که به وسیله غذا بدست می آید) در ادامه برخی از مزایای لوسین را خواهید دید :

  1. لوسین برای سنتز پروتئین و بسیاری از فعالیت های متابولیکی مهم است
  2. لوسین موجب تنظیم میزان قند خون می شود
  3. لوسین موجب رشد و ترمیم بافت ماهیچه و استخوان میشود
  4. لوسین موجب تولید هورمون رشد میشود
  5. باعث و بهبود زخم ها میشود
  6. لوسین همچنین از تجزیه پروتئین های عضلانی پس از تمرینات سنگین ،ضربه یا استرس شدید جلوگیری می کند
  7.   میتواند برای افراد مبتلا به فنیل کتونوری مفید باشد
حتما بخوانید  افزایش چربی سوزی بدون کاهش حجم عضلات

استفاده لوسین در حین تمرین و بعد از آن میتواند باعث افزایش سوخت و ساز پروتئین در ورزشکار شود.بهتر است که بعداز تمرین همراه پروتئین و کربوهیدرات خود لوسین را نیز برای سوخت و ساز بیشتر مصرف کنید.

در نتیجه بهتر است که درصد تشکیل دهنده لوسین در BCAA از سایر آمینو اسدهای شاخه دار مانند ایزولوسین و والین بیشتر باشد.اما تا چقدر بیشتر ؟

نسبت درست آمینو اسیدها

رونی کلمن در مقاله ای به این نکته اشاره کرده بود که بهترین ترکیب BCAA  نسبت ۲:۱:۱ لوسین نسبت به ایزو لوسین و والین میباشد، پس توصیه ما هم در درجه اول استفاده از محصولاتی با چنین ترکیبی میباشد.بمحصولاتی دیگری نیز هستند که از ترکیبات مختلفی معمولا نسبتی بین ۸:۱:۱ تا ۱۰:۱:۱.برای ساخت BCAA بهره میگیرند با توجه به توضیحاتی که در بالا گفته شد محصولی با نسبت ۱۰:۱:۱ باید پنج برابر بهتر از یک محصول با نسبت ۲:۱:۱ باشد زیرا لوسین آن پنج برابر است.پس ادامه مطلب را هم بخوانید تا به نسبت ترکیب درست دست پیدا کنید:

بهترین زمان مصرف BCAA

زمانی نزدیک به تایم ورزش شما میباشد معمولا BCAA هایی که بصورت قرص هستند را قبل از تمرین و محصولات پودری را در حین تمرین استفاده میکنند.دلیل اصلی این امر نیز این است که باید مقدار لوسین را افزایش دهید تا سوخت و ساز پروتئین عضله افزایش یابد.

آزمایشاتی نیز درباره درصدهای متفاوت از BCAA انجام شده است که نشان داده نسبت ۲:۱:۱ بهترین نسبت برای ورزشکاران و بدنسازان میباشد.

© 2018 – 2019, ایران‌جسم. All rights reserved.

منبع
بادی بیلدینگ دات کام
برچسب ها

ایران‌جسم

ایران جسم سایت و مجله ای برای ورزشکاران و بدنسازان میباشد که مطالبی با موضوعات :بدنسازی،افزایش حجم،کاهش وزن،افزایش وزن،رژیم غذایی،ورزش بانوان،ورزش تی آر ایکس،مکمل های ورزشی و دارویی و بسیاری دیگر در آن قرار دارد.

نوشته های مشابه

‫۸ نظرها

  1. سلام اگر bcaaرو همراه با پروتئین وی ایزوله در یک دوره بدنسازی مصرف شود کدام نوع bcaa بهتر است
    ۲.۱.۱ یا ۴.۱.۱ یا ۱۰.۱.۱ لطفا راهنمایی کنید منتظر جوابتون هستم خیلی ممنون

    1. این درصد هایی که ذکر کردید مربوط ترکیب مواد تشکیل دهنده BCAA هستند.روین کلمن که استاد ما هستن 🙂 ترکیب ۲.۱.۱ رو پیشنهاد میدن و همچنین BCAAهای ساخت کمپانی خودش هم همین میزان ترکیب رو داره
      اما بازم بستگی به شرایط بدنی و جسمی تون میتونه این ترکیب تغییر کنه و اثر بخش باشه.

    1. خیر ضرری ندارد
      فقط شما با این کار دارید مقدار بیشتیر از اسید امینو ها رو به بدنتون میرسونید که خوب بنا به نوع تمرین و تیپ جسمی هر فرد مقدار مشخصی از این آمینو ها مورد نیاز است که یک مربی با دانش خوب میتواند این محاسبه را برای شما انجام دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حق کپی رایت برای ایران جسم محفوض است
بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید