تماس جهت مشاوره :
داروهاسایر داروهاویتامین ها

ضرورت گلوکوزامین در بدنسازی

گلوکوزامین چیست؟ و چرا باید در تمرینات دوره بدنسازی استفاده کرد

گلوکوزامین (Glucosamine) یکی از رایج ترین مکمل هایی است که برای مفاصل مصرف می شود، زیرا یکی از شناخته شده ترین مکمل های غیرویتامینه تغذیه ای است که بیشتر افراد بالغ مصرف می کنند و برخلاف بسیاری مکمل های دیگر، میان هر دو گروه علاقه مندان به پرورش اندام و افراد میانسال بسیار پرطرفدار است.زیرا هر دو گروه به طور معمول با درد مفاصل روبرو هستند.در ادامه این مقاله از ایران جسم به مزیت ها این مکمل خواهیم پرداخت.با ما همراه باشید.

چرا گلوکوزامین باید مصرف کنیم؟

اگر شما نیز جزء ورزشکاران هستید باید کمو بیش گلوکوزامین مصرف کنید، در ورزش های نسبتا سنگین و بطور مثال بدنسازی به علت جابجایی وزنه و حرکات سنگین روی مفاصل،کم کم به مرور زمان مفاصل دچار خوردگی و سایش میشوند.گلوکوزامین به ترمیم این بافت ها بسیار کمک میکند و از این رو ورزشکاران بخصوص بدنسازان و همچنین افراد مسن و کهن سال باید گلوکوزامین را برای ترمیم بافت مفاصل مصرف کنند.

گلوکوزامین چیست؟

گلوکوزامین یک نوع آمینوشِکر و بخشی از غضروف ها در بدن ما است. اغلب به عنوان یک مکمل در قالب گلوکوزامین سولفات و در ترکیب با کندرویتین (chondroitin) مصرف می شود که یکی از رایج ترین مکمل ها برای سلامت مفصل ها است. این مکمل اغلب از چیتین (chitin)، ماده ای که اغلب از آبزیانی مانند میگو و خرچنگ بدست می آید، درست می شود. اما می توان آن ها را از گیاهانی مانند ذرت و گندم نیز تهیه کرد.

درجهت مصرف گلوکوزامین این مطلب را نیز حتما مطالعه کنید:
قرص جوینت آرایکس Joint RX

 

حتما بخوانید  ضرورت مصرف ویتامین C برای بدنسازان

نقش گلوکوزامین چیست؟

هنوز مشخص نیست گلوکوزامین و مکمل های تشکیل شده از کندرویتین چگونه عمل می کنند، اما گلوکوزامین ماده ای اصلی از بعضی قسمت هایی از بافت های اتصال دهنده از جمله غضروف مفاصل است.مصرف مکمل های حاوی گلوکوزامین برای سلامت مفصل ها و تاثیر آن در کاهش درد مفاصل یکی از موضوعاتی است که در سال های گذشته در مورد آن تحقیق و مطالعه بسیار شده است.

فوائد مصرف گلوکوزامین چیست؟

تحقیقات نشان داده است استفاده از گلوکوزامین می تواند سرعت روند ایجاد آرتروز مفاصل و در نتیجه درد ناشی از آن را کاهش دهد.طبق تحقیقاتی که به مدت دوازده هفته تا سه سال انجام شده است، افرادی که با درد مفاصل روبرو بودند، با مصرف گلوکوزامین توانسته بودند درد خود را تسکین دهند.

آیا مصرف گلوکوزامین تاثیرات منفی دارد؟

طبق تحقیقاتی که روی مصرف روزانه ۱۵۰۰ میلی گرم گلوکوزامین به مدت سه سال انجام شد، هیچ گونه تاثیر منفی برای آن مشاهده نگردید.طبق این مطالعات افرادی که پس از دوازده ماه به مصرف گلوکوزامین سولفات ادامه داده بودند، تاثیرات مثبت بیشتری را در مقایسه با گلوکوزامین/ کندرویتین روی سلامتی مفاصل و کاهش درد احساس می کردند.

بخش بزرگی از مکمل های گلوکوزامین از منابع آبزی تامین می شود. بنابراین افرادی که به غذاهای دریایی آلرژی دارند باید به نوع گلوکوزامین توجه داشته باشند و در هنگام خرید به گیاهی بودن آن دقت کنند.

در گذشته این نگرانی وجود داشت که گلوکوزامین تاثیر منفی روی مقاومت بدن در مقابل انسولین دارد، اما طبق تحقیقاتِ اخیر این موضوع رد شده است.

حتما بخوانید  چهار مینرال ضروری برای بدنسازان کلسیم،منیزیم،زینک و ویتامین D

آیا می توان گلوکوزامین را همراه با دیگر داروها مصرف کرد؟

به طور کل مصرف گلوکوزامین بی خطر است اما ممکن است با بعضی داروهای ضدسرطان و رقیق کننده خون واکنش نشان دهد. بنابراین قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید تا از عوارض جانبی آن مطمئن شوید.

آیا گلوکوزامین خوراکی نیز وجود دارد؟

مواد خامی که از طریق آن ها گلوکوزامین بدست می آید در طبیعت یافت می شوند و اغلب از چیتین که در آبزیان صدف دار مانند میگو، خرچنگ و لابستر گرفته می شود.با این وجود تعداد کمی از افراد این نوع آبزیان را مصرف می کنند که نیاز روزانه بدن به گلوکوزامین را تأمین نمی کند. اما اگر شما از آن دسته افرادی هستید که غذاهای دریایی به خصوص میگو را زیاد مصرف می کنید، می توانید میزان روزانه مصرف گلوکوزامین خود را کاهش دهید.

انواع مختلف گلوکوزامین کدامند؟

با وجود اینکه گلوکوزامین سولفات محبوب ترین نوع است، گلوکوزامین هیدروکلروراید از کمترین میزان محبوبیت برخوردار است و تحقیقات کمتری در مورد آن انجام شده است.همچنین اغلب گلوکوزامین را با کندرویتین ترکیب می کنند که تأثیر تقریباً مشابهی با گلوکوزامین سولفات دارد.

چگونه باید گلوکوزامین را مصرف کرد؟

مکمل های گلوکوزامین اغلب به صورت پودر یا کپسول با میزان ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی گرم در روز مصرف می شوند. البته می توان این میزان را در دوزهای کوچک تر در طول روز مصرف کرد.

طبق تحقیقات مصرف گلوکوزامین تا ۲۰۰۰ میلی گرم در روز بدون هرگونه خطر است اما این میزان برای کندرویتین تنها روزانه ۱۲۰۰ میلی گرم است.بنابراین در زمان خرید گلوکوزامین سعی کنید بِرند معتبری را انتخاب کنید زیرا طبق تحقیقی که روی مکمل های گلوکوزامین ارزان قیمت انجام شد، نشان داده شده است که این مکمل های ارزان قیمت از کیفیت و خلوص کافی برخوردار نیستند.

حتما بخوانید  مصرف ویتامین ها برای بهبود تمرینات بدنسازی
در داروخانه های ایران این مکمل بصورت قرص و با اسم جوینت آر ایکس معمولا در دسترس میباشد

نتیجه گیری

سالهاست که مکمل های گلوکوزامین بدون هیچگونه عوارض و خطری مصرف می شود و نتایج تأثیرات مثبت آن را روی سلامتی مفاصل و کاهش درد نشان می دهد. با این وجود همیشه هزینه، کیفیت و بِرند مورد نظر خود را ارزیابی و پس از مشورت با پزشک معتمد اقدام به خرید کنید.

© 2020, ایران‌جسم. All rights reserved.

برچسب ها

ایران‌جسم

ایران جسم سایت و مجله ای برای ورزشکاران و بدنسازان میباشد که مطالبی با موضوعات :بدنسازی،افزایش حجم،کاهش وزن،افزایش وزن،رژیم غذایی،ورزش بانوان،ورزش تی آر ایکس،مکمل های ورزشی و دارویی و بسیاری دیگر در آن قرار دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حق کپی رایت برای ایران جسم محفوض است
بستن
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید